۱۳۸۷ خرداد ۱۱, شنبه

پیشکش دیدار


بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست بگشای لب که قند فراوانم آرزوست
ای آفتاب حسن برون آ دمی ز ابر کان چهره مشعشع تابانم آرزوست
گفتی ز ناز بیش مرنجان مرا برو آن گفتنت که بیش مرنجانم آرزوست
وان دفع گفتنت که برو شه به خانه نیست وان ناز و باز و تندی دربانم آرزوست
این نان و آب چرخ چو سیل‌ست بی‌وفا من ماهیم نهنگم عمانم آرزوست
یعقوب وار وااسفاها همی‌زنم دیدار خوب یوسف کنعانم آرزوست
والله که شهر بی‌تو مرا حبس می‌شود آوارگی و کوه و بیابانم آرزوست
زین همرهان سست عناصر دلم گرفت شیر خدا و رستم دستانم آرزوست
جانم ملول گشت ز فرعون و ظلم او آن نور و تور و موسی عمرانم آرزوست
زین خلق پرشکایت گریان شدم ملول آن‌های و هوی و نعره مستانم آرزوست
گویاترم ز بلبل اما ز رشک عام مهرست بر دهانم و افغانم آرزوست
دی شیخ با چراغ همی‌گشت گرد شهر کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
گفتند یافت می‌نشود جسته‌ایم ما گفت آنک یافت می‌نشود آنم آرزوست
هر چند مفلسم نپذیرم عقیق خرد کان عقیق نادر ارزانم آرزوست
پنهان ز دیده‌ها و همه دیده‌ها از اوست آن آشکار صنعت پنهانم آرزوست
یک دست جام باده و یک دست جعد یار رقصی چنین میانه میدانم آرزوست
......................................................................................
شعر از مولانا

۱۳۸۷ خرداد ۹, پنجشنبه

....



این سه تصویر تکمیل کننده ی حرفهای ضد و نقیض من بوده در این چند نوشته ی اخیر
انگار نقاشان سورئالیست دنیا رو خیلی واقعی تر از ما می بینند .
..................................................................................................
نام نقاشان به ترتیب اثر :
اثر اول : رنه ماگریت
اثر دوم : سالوداور دالی
اثر سوم : فریدا کاهلو
.................................................................................................

۱۳۸۷ خرداد ۴, شنبه

....

تصویر از : فرانسیسکو گویا

زندگی مجازی

مدتهاست که می خوام بین فکر و دنیای مجازی اینترنت ارتباطی برقرار کنم
نمی تونم متوجه بشم که فرق بین تفکر که از عالم مجازی و غیر واقعی میاد و دنیای مجازی اینترنت که عنوانش توضیح دهنده خودش هستش چی می تونه باشه . ما در زندگی عادی خودمون یا همون دنیای واقعی و مادی (به قول دیگران) سعی می کنیم چیزی که فکر می کنیم و یا در مواردی که در فکرمون می گذره رو در زندگی روزمره خودمون بیابیم و یا عینیت ببخشیم و اگر نتونستیم به این تطابق برسیم دچار سرگردانی و یا جبهه گیری می شویم نسبت به اون عمل یا تطابق ، البته عکس این حالت هم صادقه یعنی کاری که در عالم مادی ( زندگی معمولی ) نتونستیم به اون دست یابیم دغدغه های فکری ما می شه در عالم مجازی ، همون بزرخ همیشگی افکار و اعمال ما در دنیا و بر عکس .
حالا به انسانهای اطراف خودمون نگاهی می اندازیم و طرز برخورد و استفاده ی اونها از پدیده یی به نام فکر و اینترنت و دنیای مجازی و مخصوصا سایت های دوست یابی و یا غیره ...
آیا واقعا ما چیزی که فکر می کنیم هستیم و یا چیزی که عمل می کنیم هستیم ؟؟؟؟؟
واقعا عجیبه که مثلا به عنوان یک مرد یا زن در یک سایت دوست یابی بنویسیم : (ازدواج کرده) بعد هم ادعای عشق شیرین و فرهاد داشته باشیم نسبت به همسرمون بعدش هم به طور خالص متوسط در روز هفت – هشت ساعت در این سایت ها گشت بزنیم و بعد دقیقا در ساعت دو نیم نیمه شب هر شب به دور از بستر و زیارتگاه اندام همسرمون در حال چت با انسانهای خواهان دریدن خودمون ادعا کنیم من دیوانه وار همسرم رو دوست دارم !!!!
و ادعا کنیم من همش در دنیای عرفان و درونیات قدم می زنم و اصولا خیلی پایبند و معتقدم و یا کاربرد این کلمه که این روزها خیلی مد شده من خیلی در دوستی پیش نمی رم چون شما اذیت می شید !!!! و بعدش هم در کمترین حالت با ادد کردن دویست نفر به لیست دوستانمون ادعای انسان گریزی داریم !!!
نمی دونم چطور می شه این تضاد رو حل کرد ، ادعای خوندن و فهمیدن عمیق ترین کتابهای فلسفی رو داریم ، بهترین فیلمهای هنری روز رو می بینیم هلاک نوشتن و دیدن و خوندن و غیره هستیم ولی حتی یک لحظه هم ذهن خودمون رو ورق نمی زنیم !! شاید چون مجازی هستش اصولا فراموش اش کردیم چیزی به اسم ذهن و تفکر داریم !!!
حتی انسانی مثل پروست هم برای جلد آخر شاهکار خودش ( در جستجوی زمان از دست رفته) عنوانی به نام زمان باز یافته در نظر می گیره و ما رو به این حقیقت توجه می ده که بازیافتن و یا در وافع عینیت بخشیدن به تفکر بدست آورده در زمان از دست رفته ی ما خیلی مهم تر از بدست آوردن فکر ی جدید و تلاش دوباره است و باز تکرار تکرار و تکرار ...
یاد این جمله ی زیبای جان نش ( پروفسور ریاضی ) در فیلم ذهن زیبا می افتم . موقعی که نماینده نوبل برای صحبت با ذهن زیبای داستان سوالی می پرسه در مورد اون شخصیتها و توهمات و بعد جان نش جواب می ده :
من همیشه در رژیم هستم برای فکرم و رویام و خیالاتم ... !!!!
ما کمترین خیالات کودکانه ی زیبای نش رو به حساب دیوانگی می ذاریم ولی قربانی شدن هر روزه ی عشق ، تعهد ، انسانیت ، آزادی ، صداقت و غیره رو در افکار دیگران سلامت عقل می دونیم و به اون عنوانهای جدید و پر طمطراق می دهیم و نوبت خود را انتظار می کشیم بدون اینکه دشنه یی تلخ در گرده هایمان فرو رفته باشد !!!
...................................................................................................................................
چقدر شعار دادم !!!
به هر صورت این نوشتار با جرقه های فکری محمد ( هم پیاله ی خرابات من ) و تلنگر پیر خرابات من شهرام گر گرفته ولی قراره امشب به زباله دانی فکرهامون ریخته بشه چون اصلا حتی ارزش خوندن هم نداره چون ما همواره در رژیم فکر نکردن هستیم . !!!!
آبی باشید .

۱۳۸۷ اردیبهشت ۳۱, سه‌شنبه

پایان انتظار ...



سینمای ما
بهرام بیضایی کار گردان فیلم وقتی همه در خوابیم گفت : فیلمبرداری این فیلم بیش از دوماه طول می کشد.بیضایی افزود :هم اکنون در حال فیلمبرداری این فیلم در چیت سازی هستیم .در اين فيلم «حسام نواب صفوي» و «عليرضا جلالي تبار» در نقش بازيگر، «سحر دولتشاهي» در نقش منشي صحنه و «هدايت هاشمي» در نقش كارگردان بازي مي‌كنند.«وقتي همه خوابيم» دهمين فيلم سينمايي «بهرام بيضايي»است .بیضایی در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم برای جشنواره آماده می شود ویا قبل از جشنواره اکران خواهد شد گفت : دراین زمینه هیچ چیز مشخص نیست و پس ازاینکه فیلم آماده نمایش شد درباره اکران آن نیز تصمیم گیری می شودو فهرست عوامل سازنده دهمين فيلم بلند «بهرام بيضايي» عبارتند از:نويسنده، تهيه‌‌كننده و كارگردان: بهرام بيضايي، سرمايه‌گذاران:‌محمود شجاعي، بهرام بيضايي، مجري طرح: عليرضا داوودنژاد ، ‌رضا داوودنژاد، مدير توليد و برنامه‌ريز: تينا پاكروان، مدير فيلمبرداري: اصغر رفيعي‌جم، طراح صحنه:‌ ايرج رامين‌فر، طراح لباس: آتوسا قلمفرسايي، طراح چهره‌پردازي:‌سعيد ملكان، صدابرداران: محمود سماك باشي، رضا نظري نيا، رضا تهراني، گروه كارگرداني:‌ افشين هاشمي، علي صميمي، محسن قرائي، رضا سخايي، سامان خادم، گروه فيلمبرداري: محمد ابراهيمان ، ناصر بيك‌زاده، بهمن نادياب، عكاس: علي زارع، دكور: محمدعلي شيبك، گروه صحنه: حجت اشتري، دانيال جباري، موسي شيبك، حسين شفايي و سانيا مهرام، مديران تداركات:‌ وحيد مشاري، محسن امجدي، گروه تداركات: عليرضا حق‌شناس، مهرزاد چلنگر،‌مهدي چراغي.بازيگران: مژده شمسايي، حسام نواب صفوي، شقايق فراهاني، مجيد مظفري،عليرضا جلالي‌تبار، هدايت هاشمي، سيدمهرداد ضيايي، انوش فاطمي و سحر دولتشاهي،علي اوليايي و...
منبع خبر : راه فیروزه
شنبه,28 اردیبهشت 1387 - 2:10:31